În procesul de recalculare a pensiilor, mulți pensionari au fost sau sunt nevoiți să aducă adeverințe de la vechile locuri de muncă, adeverințe care se găsesc doar la Arhivele Naționale. Acest proces de obținere a documentelor necesare este unul foarte costisitor, un pensionar ajungând să plătească sume uriașe pentru eliberarea documentelor, arată stiripesurse.ro.
Reprezentanții Arhivelor Naţionale afirmă că instituţia nu dispune de expertiza necesară pentru a face analize sociale sau calcule economice complexe, considerate esenţiale pentru a stabili echitabil şi eficient tarifele pentru identificarea documentelor şi eliberarea ”adeverinţelor” de către operatorii privaţi de servicii arhivistice.
Ei arată că este esenţială colaborarea cu Ministerul Muncii şi Casa Naţională de Pensii pentru ca aceste responsabilităţi să fie gestionate corespunzător. ”Deşi în acest moment nu putem furniza detalii specifice privind valoarea exactă a tarifelor, reafirmăm că obiectivul nostru principal rămâne găsirea unui echilibru între eficienţa serviciilor oferite şi accesibilitatea acestora pentru cetăţeni”, adaugă aceştia.
Arhivele Naţionale ale României (ANR) au organizat, în urmă cu câteva zile, o sesiune de consultări cu operatorii economici prestatori de servicii arhivistice (OEPSA) pentru a discuta şi evalua propunerile privind stabilirea tarifelor maximale pentru serviciile de arhivare. Aceste consultări sunt parte a unui demers legal recent, necesar în urma modificărilor legislative introduse de Parlament, se arată într-un comunicat de presă transmis de reprezentanţii Arhivelor Naţionale.
Recent s-a modificat legea care stabilește tarifele Arhivelor Naționale
În prezent, pentru serviciile de identificare a documentelor şi eliberare a ”adeverinţelor” prestate de operatorii privaţi, sunt aplicate tarifele stabilite de preşedintele Casei Naţionale de Pensii Publice (CNPP), în conformitate cu Legea nr. 26/2023. Recent, însă, prin modificarea Legii nr. 16/1996 privind Arhivele Naţionale, adoptată prin Legea nr. 237/2024, Parlamentul a transferat competenţa de stabilire a acestor tarife către ANR, fără consultarea prealabilă a instituţiei sau a Ministerului Afacerilor Interne (MAI), susţin reprezentanţii Arhivelor Naţionale.
“Arhivele Naţionale subliniază că, deşi respectă obligaţiile legale, instituţia nu dispune de expertiza necesară pentru a efectua analize sociale sau calcule economice complexe, care sunt esenţiale pentru a determina tarifele într-un mod care să fie echitabil şi eficient din punct de vedere social. Din acest motiv, considerăm că o colaborare strânsă cu Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale (MM) şi CNPP este esenţială pentru a ne asigura că aceste responsabilităţi sunt gestionate corespunzător. Conform principiului cooperării loiale între instituţii, consacrat de Curtea Constituţională a României, este esenţial să primim sprijinul necesar din partea acestor instituţii”, adaugă sursa citată.
De asemenea, în ceea ce priveşte adeverinţele de venit necesare pentru pensionari, în luna februarie a acestui an, MAI a propus o colaborare interinstituţională cu MM şi CNPP, pentru a identifica noi modalităţi de valorificare a veniturilor şi sporurilor încasate de asiguraţi, precum şi a condiţiilor de muncă din trecut, cu scopul de a asigura un tratament echitabil pentru toţi pensionarii.
”Această problemă este agravată de lipsa documentelor, multe dintre acestea fiind pierdute odată cu desfiinţarea fostelor întreprinderi de stat, care au activat înainte de 1990 şi puţin după această dată. Identificarea documentelor în arhivele publice sau private este, desigur, o situaţie dezirabilă, dar nu întotdeauna posibilă, având în vedere timpul trecut de la crearea acestora. Propunerile MAI către MM şi CNPP au fost reiterate în scris la începutul acestei luni, imediat ce am aflat, din Monitorul Oficial, despre noile modificări legislative care ne atribuie responsabilitatea stabilirii tarifelor”, explică reprezentanţii Arhivelor Naţionale.
Ei adaugă că au dorit să asigure transparenţa consultărilor, prin a le transmite live pe pagina de Facebook a MAI, dar Consiliul Concurenţei a indicat că aceste consultări trebuie desfăşurate separat cu fiecare participant.
“Deşi în acest moment nu putem furniza detalii specifice privind valoarea exactă a tarifelor, reafirmăm că obiectivul nostru principal rămâne găsirea unui echilibru între eficienţa serviciilor oferite şi accesibilitatea acestora pentru cetăţeni”, au transmis aceştia.
Pe de altă parte, sindicaliștii Blocului Național Sindical consideră că este „inacceptabil ca pensionarii din România, care deja se confruntă cu dificultăți economice, să fie împiedicați să își valorifice drepturile legale din cauza unor tarife uriașe pentru eliberarea documentelor necesare recalculării pensiilor”.
“De exemplu, tariful pentru obținerea unei adeverințe cu veniturile realizate pe o perioadă de 25 de ani poate depăși 2.800 lei fără TVA (tarif administrativ fix = 101 lei, tarif cercetare 81 lei /an x 25 ani=2.025 lei, tarif eliberare certificat venituri = 27 lei/an x 25 ani= 675 lei, Total = 2.801 lei fără TVA). Această sumă este inaccesibilă pentru majoritatea pensionarilor. Cei mai afectați vor fi însă, pensionarii care câștigă doar pensia minimă socială de 1.283 lei. Concret, peste 1,1 milioane de români vor fi puși într-o situație extrem de dificilă întrucât situația financiară în care se află nu le permite să facă demersurile necesare pentru obținerea adeverințelor de vechime. Aceste costuri exorbitante nu doar că le vor îngreuna accesul la recalcularea pensiilor, dar vor submina și dreptul constituțional al vârstnicilor români la un trai decent! Dacă 1 din 5 pensionari ar plăti această sumă medie pentru accesarea documentelor de vechime discutăm la nivel național de o afacere de jumătate de miliard de euro”, scrie în comunicatul de presă.